Museum Beelden aan Zee in Scheveningen heeft een aantal weken geleden een gipsotheek geopend: een tot de nok toe met gipsen schetsen gevulde ruimte, vooral van Nederlandse beeldhouwers. Een ode aan het creatieve proces dat aan kunst voorafgaat. En aan het vakmanschap van de beeldhouwer.
“Dat wil ik op mijn werk ook”, was het eerste dat ik dacht toen ik er rond dwaalde. Een beleidsotheek, dat zou toch prachtig zijn? Daarin tonen we dan niet het eindproduct, maar de weg ernaar toe. Dus niet de Rijksnatuurvisie of de Kamerbrief Stand van Zaken Vogelgriep maar de eerste concepten daarvan, met de krabbeltjes van ambtenaren of bewindslieden nog in de kantlijn.
Een paar van die concepten op rij maakt het creatieve proces van de beleidsmaker zichtbaar. Dan zie je hoe ook de ambtenaar, als een volleerd Mari Andriessen, in zijn werk zoekt naar de juiste pose. Hoe ook hij in zijn aanpak, op zoek naar maximale impact, schuift met houdingen, formaten en kijkrichtingen. Dan zie je de duimdruk van de ambtenaar.
Het lijkt me iets om met trots tentoon te stellen. Ook als er niet “gewobt” wordt. Bijvoorbeeld in de ontvangsthal van verschillende ministeries, naast die gebruikelijke planken met de ter-inzage-leggingen; dan wordt het daar ook eens wat drukker. Elke week een andere Kamerbrief of beleidsnota, waarvan we zo de ontstaansgeschiedenis tonen. Als ode aan de creativiteit van de ambtenaar. Uit trots voor het publiek vakmanschap.
© Martin Lok (7 december 2014)
Gegevens kunstwerk Naam: De Dokwerker, gipsen model Maker: Mari Andriessen (Haarlem, 4 december 1897 - aldaar, 7 december 1979) Wanneer is het gemaakt: 1952 Materiaal: gips Waar te vinden: Beelden aan Zee, gipsotheek (Scheveningen)
Met dank aan Museum Beelden aan Zee (Scheveningen) voor de foto van het model van de Dokwerker.
Deze column is ook gepubliceerd op de Intranet-site van het ministerie van Economische Zaken.